Nieuw Zeeland: Genieten met de hoofdletter G

7 maart 2020 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

We beginnen onze reis in Nieuw-Zeeland in Christchurch, de grootste stad op het zuidereiland. We halen hier echter alleen onze camper op en bezoeken deze stad verder niet omdat we meteen doorgaan naar de Raikaia Gorge. Dat is meteen een plek zoals we ons Nieuw-Zeeland voorgesteld hadden: een schitterend landschap waar een blauw grijze rivier door stroomt die grenst aan groene graslanden waar schapen op grazen en waar op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen te zien zijn. We genieten dan ook volop!

1. Onze camper2. Raikaia gorge

Onze volgende bestemming is voor de meeste mensen één van de hoogtepunten van het land: Mount Cook N.P. Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland en is vernoemd naar zijn ontdekker James Cook. In het Maori wordt de berg ook wel Aoraki genoemd, de berg die de wolken pakt. In Mount Cook N.P. maken we prachtige wandelingen waarbij we uitkijken op de beroemde berg, zijn mooie meren (soms met ijsbergen erin), de gletsjers en de prachtige vergezichten. Wat een natuurschoon! In dit park valt het ons op dat als je van de standaard wandelingen afwijkt je vaak maar weinig anderen ziet, iets waar wij erg van houden. Het is voor ons ook zeker één van de hoogtepunten van het land tot nu toe.

3. Overzicht Hooker Valley met Mount Cook4. Mueller gletsjer en meer5. Mount Cook6. IJsbergenmeer

Lake Tekapo is onze volgende bestemming waar we weer buiten de gebaande paden wandelen en genieten van mooie uitzichten op het prachtige blauwe meer. Eén van de toeristische highlights hier moeten we echter wel bezoeken: de church of the Good Shepard, een schattig klein kerkje waar ik bij mijn vorige bezoek meteen met Antwan wilde trouwen. Hij wilde toen (nog) niet, later gelukkig wel. Ook bezoeken we Lake Pukaki, ook weer zo’n schitterend blauw meer waar we met onze camper langsrijden. De stops die we maken zijn ontelbaar want elke keer zien we weer iets moois.

7. Lake Pukaki8. Church of the good shepard9. Lake Tekapo

Wat ook erg mooi is, is de omgeving van Benmore. Hier hebben we een prachtige kampeerplek aan het meer en we staan er helemaal alleen. ’s Avonds krijgen we als bonus ook nog een fantastische zonsondergang, wat een bofkonten zijn wij toch!

10. Wandelen11. Benmore12. Zonsondergang Benmore

Ook mooie plekjes moeten weer verlaten worden en dus gaan we verder naar de Moeraki Boulders. Deze grote logge stenen zijn vrijwel perfect rond en zijn zo’n 60 miljoen jaar geleden ontstaan op de zeebodem waarna ze steeds verder vrij zijn komen te liggen. Het zijn in ieder geval enorme joekels.

Verder bezoeken we verschillende stranden waarvan de ruige stranden onze favoriet blijven. Ook maken we wandelingen waarbij we van boven af op de kust kijken en wederom genieten we. Waar we ook van genieten zijn de ritten door het landschap: soms is het lieflijk glooiend, de andere keer is het weer ontzettend ruig en grillig.

13. Moeraki Boulders14. Nugget Point15. Tunnel beach16. Dolfijnen17. Jack's Bay18. Brighton beach19. Zonsondergang20. Landschap met schapen21. Waterval in de Catlins22. Landschap

Als we weer van de kust af gaan komen we in de omgeving van Queenstown terecht, ook wel bekend als de adrenaline hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Hoe gekker, hoe beter is hier het motto en voor schijterds zoals wij dus geen geschikte plaats. De omgeving is echter schitterend en daar maken we dan ook vele wandelingen waarbij we vaak aardig moeten klimmen voor de mooiste uitzichten op de bergen en de meren. Ook komen we nog in Paradise terecht en dat plaatsje doet zijn naam echt eer aan: een heel klein authentiek dorpje met schattige huisjes gelegen in een lieflijk en glooiend landschap met op de achtergrond de steile bergen. Tijdens een wandeling die we hier maken komen we ook nog langs de trouwlocatie. Als je hier mag trouwen dan ben je een bevoorrecht mens. Hopelijk is de bruid dan wel een plaatje om te zien want anders let niemand op haar maar kijkt men steeds naar de prachtige omgeving.

Uiteindelijk krijgen we ook te maken met de gevolgen van de grote overstroming op 3 februari jongstleden. Vanwege extreme regenval zijn de rivieren buiten hun oevers getreden en hebben ze (grote) schade aangericht aan de omgeving. Hierdoor zijn sommige gebieden (deels) niet bereikbaar en zijn complete wandelingen afgesloten. Op plekken waar we wel kunnen komen zien we afgebroken stukken weg, omgevallen bomen en weggeslagen bruggen. Men is druk bezig met herstelwerkzaamheden maar het zal tijd kosten om dit alles voor elkaar te krijgen.

23. Genieten24. Paradise25. Routeburn wandeling26. Heel wat anders27. Tussen de wijnvelden28. Glenorchy Lagoon29. Omgeving Queenstown30. Lake Wakatipu31. Routeburn Falls32. Samen bij het meer

1. Esther & Ron:
    7 maart 2020
    Heerlijk om zo mee te mogen genieten van jullie avonturen!
  2. Mark Stevens:
    7 maart 2020
    Wat een fantastisch land gezien door jullie ogen, nog mooier als in de reisgidsen top!
  3. Penny:
    7 maart 2020
    Wat valt er toch veel te zien en te ontdekken, en wat fijn dat we via jullie daar een glimp van op mogen vangen :-)
  4. Jan Riepe:
    7 maart 2020
    Ziet er allemaal skón uit. Nog veel reisplezier samen.
    Groetjes Jan en Wendy
  5. Lione en Rene Kolsteren:
    7 maart 2020
    Wat een schitterende plaatsen doen jullie aan. Schitterende foto's, om van te watertanden. Veel plezier nog!
  6. Walter:
    7 maart 2020
    Wat een hele andere wereld vergeleken met de foto's van de vorige landen. Super hoor!!! 👍👍
  7. Maria:
    7 maart 2020
    Prachtig, Prachtig is het daar . Herinneringen voor mij van al enkele járen geleden.
    Wat is het toch een mooi land !!!!
    Gaan jullie nog naar de gletsjers?
    Groetjes Maria
  8. Maria:
    7 maart 2020
    Ik weet dat het een prachtig land is , daarom geniet ik zo van jullie verhaal met de schitterende foto's .
    SUPER !!!
    Goede reis verder en ik hoop dat er nog meer komt uit N.Z.
    Groetjes Maria
  9. Judith vd Kam:
    7 maart 2020
    Weer genoten van jullie verhaal en foto’s, dankjewel voor het delen!
  10. Sandra:
    7 maart 2020
    Heel mooi! Dat willen we toch ook eens met eigen ogen zien.
  11. Femke van kilsdonk:
    7 maart 2020
    genieten maar weer, wat een prachtige foto's weer......veel plezier....

gr femke
  12. Riky en Ad:
    7 maart 2020
    Wat een prachtige foto's van die schitterende natuur in Nieuw Zeeland.
    Herinneringen komen weer naar boven en het blijft een bijzonder mooi land.
    Veel plezier verder en geniet er nog van.
  13. Simon Donkers:
    Super mooi!!! Die G begrijpen wij hier wel!!! Veel plezier
  14. Tante Nel Swinkels:
    8 maart 2020
    Jullie zijn zeker bofkonten met zo'n supervakantie.
    weer mooie foto's van die prachtige natuur.
    geniet nog maar samen van jullie verdere reis.
  15. Fenneke:
    8 maart 2020
    Wat prachtig. Het verhaal en de foto's zorgen voor heimwee naar een land waar ik nog nooit geweest ben.
  16. Jan janssen:
    8 maart 2020
    prachtige omgeving zeg , voorlopig genieten luitjes
  17. Liane de Witte:
    12 maart 2020
    Mooi verhaal weer met uitmuntende foto's er bij! Veel plezier en mooie omgevingen nog op jullie reis.
  18. Rida van de Melis:
    13 maart 2020
    Ik denk dat jullie elke avond vroeg in bed liggen om al die indrukken door jullie hersens te laten verwerken!
    Ik heb in ieder geval weer genoten van het 'meereizen' dmv de prachtige plaatjes en het enthousiaste verhaal!
    Een fijn vervolg van jullie reis!
  19. Marij:
    17 maart 2020
    Vanavond eens uitgebreid jullie foto’s en verhaal gelezen. Prachtig! Is het in dit land nog goed te reizen vanwege ‘t corona virus? Heb het goed samen.