Via Bulgarije en Polen terug naar Uden

9 augustus 2020 - Uden, Nederland

Bulgarije:

In Bulgarije bezoeken we op onze eerste dag meteen één van de hoogtepunten van Bulgarije: de 7 Rila Lakes. De skilift brengt ons naar boven waar we de wandeling starten. We lopen langs verschillende meren naar het hoogste punt waarbij we uitkijken op de omgeving en de 7 meren, een prachtig gezicht en één van de mooiste uitzichten die we gezien hebben tijdens het tweede gedeelte van onze reis.

De volgende stop is wederom één van de hoogtepunten van Bulgarije: het Rila klooster, vernoemd naar het Rila gebergte waar het klooster in ligt. Het graf van de Heilige Johannes ligt hier en dat is voor vele gelovigen, al eeuwenlang, een reden om dit klooster te bezoeken. Zonder een bezoek aan het graf is dit klooster ook echt een bezoek waard, want wat een plaatje is het om te zien. Aan de buitenkant zijn vele muurschilderingen te vinden en het ‘zebramotief’ maakt het schitterende plaatje compleet.

Wat voor ons een complete verrassing is zijn de rotspilaren die we nabij het Rila klooster en Melnik vinden. Deze pilaren hadden we totaal niet verwacht in Bulgarije, maar eerder in een landschap in Amerika of Australië. Leuk om zo’n onontdekt plekje te bezoeken. Wij zijn een van de weinigen die een bezoek brengen aan deze plekken terwijl in de nabijheid 2 drukbezochte punten te vinden zijn.

Eigenlijk was ons plan om hierna een aantal dagen in het Pirin gebergte te gaan wandelen maar op deze dag worden voor het eerst onze plannen verstoord door corona. In het appartementencomplex waar we willen verblijven is corona vastgesteld en daardoor moet het gehele complex gesloten worden en kan ons verblijf niet doorgaan. Vanwege de corona skippen we de hele hoek van dit gebergte omdat het ons inziens te veel risico meebrengt om dit gebied te bezoeken en dat risico is het ons niet waard. Daarom eindigen we ’s avonds in Sofia in plaats van in Bansko.

Sofia is de hoofdstad van Bulgarije en daar komen we vooral voor een bezoek aan de Alexander Nevski kathedraal en die heeft een schitterende buitenkant. Als we ’s avonds in de stad gaan eten komen we hier al langs gelopen, net als langs eigenlijk alle andere gebouwen die de moeite waard zijn. Dat is dus nog eens een kort stadsbezoek. We gaan na het eten nog wel even terug de stad in om bij avondlicht te fotograferen. Tijdens het fotograferen is er overal in de stad politie aanwezig. Er zijn de laatste tijd, vreedzame, protesten bezig in de stad. Mensen rijden toeterend in hun auto’s rond en zwaaien met een Bulgaarse en zwarte vlag. Ze protesteren tegen de corrupte regering die volgens hen meer moet doen voor de bevolking. De protesten bestaan uit allemaal kleine groepjes die gezamenlijk voor een groter protest zorgen. Zo zijn er o.a. studenten die protesteren maar ook groepjes die protesteren voor betere voorzieningen voor gehandicapten. Door tegelijkertijd te protesteren hopen ze de druk op de regering op te voeren. We hopen voor hen dat het gaat lukken om veranderingen teweeg te brengen.

Tijdens het rijden van de ene naar de andere bestemming genieten we ook heel erg van het landschap. Vooral de velden vol met bloeiende zonnebloemen zijn schitterend.

Het mooiste dorp van Bulgarije is voor ons Koprivshtitsa, misschien is het zelfs wel het mooiste dorp van het tweede gedeelte van onze reis. Het is een typisch Bulgaars dorpje, waar er nu nog maar weinig van over zijn. We struinen dan ook heerlijk door het dorp en genieten van elk bijzonder huis dat we zien en het voelt alsof we in een openluchtmuseum zijn.

Onze laatste bestemming in Bulgarije is Belogradtjisjki, een dorp dat we bezoeken vanwege het kasteel waarbij de ingang tussen 2 grote rotsen ligt. Achter deze rotsen kijken we uit op de schitterende omgeving waar veel rotspartijen in staan.

Wij vinden Bulgarije een onbekende parel, een prachtig land met veel diversiteit. Je hoort niet vaak dat mensen dit land bezoeken maar wij vonden het zeker de moeite waard.

1. Seven Rila Lakes2. Rila klooster3. Belogradtjisjk4. Koprivshtitsa5. Alexander Nevski kathedraal 6. Meren Rila gebergte7. Zonnebloemen8. Koprivshtitsa9. Belogradtjisjki10. Rila klooster11. Rotspilaren12. Meer Rila gebergte13. Kasteel Belogradtjisjki14. Sofia15. Kidney Lake, Rila gebergte16. Rila klooster17. Koprivshtitsa

Polen:

Het laatste land van onze reis is Polen. Om daar te komen moeten we door Servië en Hongarije rijden. Bij de Servische grens hebben we nog wel wat oponthoud. Niet omdat het druk is, wij zijn namelijk de enigen, maar omdat ze alles willen controleren. Bij aankomst brengen we de paspoorten maar we krijgen meteen het commando om terug in de auto te gaan zitten. Na 10 minuten besluiten ze dan de gehele auto te willen controleren nadat ze al 5 keer gevraagd hebben of we geen sigaretten, alcohol of drugs bij ons hebben. Ons antwoord nee lijken ze niet te geloven. Hebben we veel geld bij ons dan? Ook niet, maar dat lijkt onbegrijpelijk te zijn en ze beginnen aan de controle. Elk potje gaat open, aan de Speculoos, pindakaas en Nutella wordt geroken, net als aan de handcrème. Vervolgens wordt werkelijk alles doorzocht. Als ze niets blijken te vinden worden ze ineens een stuk vriendelijker maar het duurt nog zeker 20 minuten voordat we ons paspoort weer terugkrijgen.

In Polen bezoeken we alleen de omgeving van Krakau en daar hoort natuurlijk ook een bezoek aan Auschwitz bij. Het is het meest indrukwekkende wat we deze reis gedaan hebben.

In Krakau bezoeken we vervolgens alle toeristische hoogtepunten. Krakau is een gezellige stad waar we vele prachtige gebouwen, gezellige pleinen, mooie straatkunst en veel sfeer vinden.

Als afsluiting gaan we nog naar Zalipie, een dorp waar je wel vrolijk van moet worden met zijn schattige bloemenhuisjes. Zelfs de hondenhokken en vogelhuisjes zijn in stijl, net als een aantal huizen van binnen. Oh, wat is het genieten om hier rond te mogen lopen. Absoluut een aanrader als je ooit in de buurt van Krakau bent.

We hebben maar een klein stukje van Polen gezien maar dit land heeft ons wel nieuwsgierig gemaakt om (binnenkort?) nog eens terug te komen voor een langer bezoek.

(Onder de foto's staat nog een stukje tekst).

18. Zalipie19. Krakau20. Auschwitz21. Krakau22. Krakau23. Zalipie24. Krakau25. Krakau26. Zalipie27. Krakau28. Krakau29. Zalipie30. Krakau31. Zalipie32. Krakau33. Krakau34. Auschwitz

Nu:

Nu zijn we weer thuis waar we, na wekenlang in de hitte gereisd te hebben, dachten wat verkoeling te krijgen. Helaas bedachten ze dat nu Nederland aan de beurt was voor tropische temperaturen 😊.

Ondanks dat onze reis er heel anders uit gezien heeft dan we vooraf gedacht hadden, hebben we enorm genoten van de dingen die we gezien hebben, de rust die overal was, het op de bonnefooi kunnen reizen en de mogelijkheid om onze plannen snel aan te kunnen passen.

Bij deze willen we ook onze trouwe volgers danken voor hun reacties. Wij keken hier, na het plaatsen van onze verhalen, erg naar uit.

1. Penny:
    9 augustus 2020
    Mooie afsluiter van een onverwachte reis :-)!
  2. Ans Klerks:
    9 augustus 2020
    Schitterende reisverhalen,mooie foto,s ,bedankt dat we mee mochten lezen over jullie avontuur geweldig!

Groetjes Frie en Ans
  3. Peter:
    9 augustus 2020
    Tja, een reis met verrassende wendingen, maar dat maakt reizen ook zo leuk. De foto’s zijn schitterend en mooi beschreven verhalen. Bedankt dat ik mee mocht reizen.
  4. Diny:
    9 augustus 2020
    Mooie foto’s, mooie verhalen! Ik heb er van genoten!
  5. Wouter:
    9 augustus 2020
    Bedankt voor jullie mooie verhalen!
  6. Bas:
    9 augustus 2020
    We hebben genoten van jullie prachtige verhalen en foto’s, bedankt hiervoor.
  7. Jan janssen:
    9 augustus 2020
    zeker een mooie , onverwachte reis en uiteraard weer mooie foto,s
  8. Anita Loos:
    9 augustus 2020
    Super hoe jullie het aangepast hebben in deze tijd, om niet meer te vergeten. Mooie beelden.
  9. Lione en Rene Kolsteren:
    9 augustus 2020
    Echt heel verrassend! Onze belangstelling voor deze 2 landen is nu wel gewekt. Fraaie foto's, heel bijzonder!
  10. Antwan en Karin:
    9 augustus 2020
    Als je de kans hebt om de landen te bezoeken dan moet je dat zeker doen, het zijn echt prachtige landen!
  11. Denny van Wanrooij:
    9 augustus 2020
    Dat jullie zo hebben genoten geeft ook aan hoe flexibel jullie zelf zijn. Met een open mindset aan een wereldreis beginnen is dus ook belangrijk. Fijn je weer snel te zien Karin. Lieve groet, Denny
  12. Tante Nel Swinkels:
    9 augustus 2020
    welkom thuis in Uden en we hebben genoten van jullie reisverslagen en mooie foto's.
    Nu ben je mooi optijd met je verjaardag thuis Karin.
    groetjes van ome Jan en tante Nel
  13. Gerry van Schaik:
    9 augustus 2020
    Welkom thuis ik heb nog niet alles gelezen maar het ziet er erg mooi uit.groetjes gerry
  14. Sandra:
    9 augustus 2020
    Een mooie afsluiter! Nooit gedacht dat jullie wereldreis door deze landen zou gaan, maar uiteindelijk toch een prachtige reis geworden.
  15. Liane de Witte:
    9 augustus 2020
    Mooie afsluiting van jullie reis! Krakau wil ik ook nog heen, Gerard is daar in 1978 geweest toen het nog echt een Oostblokland was en maakte toen zwart/wit foto's, ook heel indrukwekkend. En wij hebben nog steeds een Kelimtafelloper die hij daar gekocht heeft, voor ons toen heel goedkoop maar voor de mensen daar een heel bedrag.
    Benieuwd waar jullie volgende reizen heen gaan.
  16. Femke van kilsdonk:
    9 augustus 2020
    welkom thuis weer....mooi om jullie verhalen te mogen lezen...
    wat is het weer allemaal gevlogen...
    Tot snel maar weer..

gr femke
  17. Esther & Ron:
    9 augustus 2020
    Leuk om te mogen meegenieten van jullie avonturen en foto's. Het zal wel wennen worden als jullie weer gaan werken.
  18. Judith vd Kam:
    9 augustus 2020
    Dankjewel voor jullie mooie reisverslag. Bulgarije en Polen zijn zeker onze favorieten, al hebben wij ze de eerste keer zo’n 30 jaar geleden bezocht. En Polen later nog eens. Auschwitz is inderdaad indrukwekkend. Helaas tegenwoordig erg druk bezocht, mss nu niet door corona.
    Fijn dat jullie weer in Uden zijn. We hebben genoten van alle foto’s.
  19. Margreet:
    10 augustus 2020
    Het was geweldig om jullie te mogen volgen op jullie wereldreis. De prachtige foto's met de verhalen erbij. Ik heb ervan genoten! Dankjewel!
  20. Erwin & Sandra:
    10 augustus 2020
    En ook weer een mooie afsluiter. Dank je wel dat ook wij van jullie reis hebben mogen meegenieten. Het was leuk en mooi om jullie reisavontuur op deze manier te volgen. Het zijn heel veel bijzondere plekjes geworden.
  21. Maria:
    Welkom thuis !!!!
    Heb jullie berichten natuurlijk met veel belangstelling gelezen , ook deze weer.
    Sofia is inderdaad een schitterende stad en het Rila klooster erg indrukwekkend.
    Groetjes Maria
  22. Jacqueline Sprey:
    10 augustus 2020
    Heb erg genoten van jullie reisverslagen en de prachtige foto's die jullie plaatsten. De geplande wereldreis hebben jullie onverwacht moeten afbreken, maar jullie zijn er in geslaagd veel mooie andere landen te bezoeken !! Het was leuk om mee te genieten, dank jullie wel voor het delen!!
  23. Rida van de Kam:
    12 augustus 2020
    Ha Karin en Antwan,
    Welkom het tropische Nederland.
    In de buurt van de Friese meren is het kwik inmiddels ook tot boven de 30 graden opgelopen.
    Dank jullie wel voor jullie zeer inspirerende reisverhalen en prachtige foto's. We vinden het fijn om te lezen dat het covid19 reisalternatief jullie meer verrast heeft dan dat jullie vooraf hadden bedacht.
    Voor Polen is mss de herfstvakantie al wel een optie.
    Karin via deze weg ook onze felicitaties voor je verjaardag. (Heb helaas geen mobiel nummer).
    Ook wel weer leuk om dat met jullie gezin te kunnen vieren!
    Liefs Frans en Rida
  24. Angela Verstraten:
    20 augustus 2020
    Het was erg leuk om op deze wijze ook een klein beetje van de wijde wereld te kunnen en mogen genieten aan de hand van de beeldende verhalen en de prachtige foto's!
    Een onvergetelijke en bijzondere reis, vele mooie herinneringen...fijn dat jullie genoten hebben!!!
  25. Alieke:
    20 augustus 2020
    Wat een prachtige foto's van een mooie reis zeg!