Helaas een voortijdig einde van onze reis

27 maart 2020 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Door de gevolgen van de overstromingen waar we de vorige keer over schreven besloten we niet richting de Milford Sound te gaan maar door te reizen naar Wanaka. Hier brengen we allereerst een bezoek aan Puzzling World. Hier kan je veel optische illusies waarnemen. Echt gek om te merken hoe je hersenen je af en toe voor de gek houden (zie ook filmpje).

Natuurlijk verkennen we ook de omgeving van het Wanaka meer met wandelingen die ons prachtige uitzichten geven op het meer. Eén van de wandelingen brengt ons op de Ishtmus Peak. De gehele wandeling lopen we in de mist en als we boven aankomen ligt nog steeds alles in de wolken. De weersvoorspelling heeft echter aangegeven dat die mist op zal trekken en ons geduld wordt inderdaad beloond waardoor we kunnen genieten van het prachtige uitzicht.

1. Wanaka Tree2. Lake Wanaka3. Wandelen4. De eerste herfstkleuren5. Optrekkende mist6. Ishtmus Peak

Uiteindelijk gaan we door naar de Fox gletsjer en als we over de Haast pass rijden krijgen we een verandering in landschap. Van de bergen en de meren gaan we naar de groene regenwouden. Helaas kom je dan ook terecht in het zandvliegen gebied. Deze irritante bijtende vliegen zijn bijzonder vervelend en als je gebeten wordt dan heb je minimaal een week last van jeukende bulten.

In de omgeving van de Fox gletsjer heb je een prachtig reflecterend meer waar wij een bezoek aan brengen. In het water zien we de Fox gletsjer met zijn omliggende bergen mooi weerspiegeld worden. Ook maken we in de omgeving van de Fox gletsjer een wandeling naar uitzichtpunten op de gletsjer. Deze wandeling was voorheen maar 10 minuten lopen maar door de opwarming van de aarde heeft de gletsjer zich steeds verder teruggetrokken en duurt de wandeling inmiddels 45 minuten.

7. Lake Matheson8. Fox Glacier9. Mist in de bergen

Onze volgende bestemming is de Franz Josef gletsjer. Deze gletsjer ligt, net als de Fox gletsjer overigens, vaak in de wolken en gezien dat feit vinden wij dat we een goed zicht op deze gletsjer hebben. We maken hier ook nog een pittige wandeling waardoor we de gletsjer van nog dichterbij kunnen bekijken maar voor het eindpunt van deze wandeling is het weer helaas niet goed genoeg omdat het zeer snel helemaal dicht trekt. Na uitzichtpunt 2 keren we dan ook maar om.

De Franz Josef gletsjer is momenteel circa 12 kilometer lang en was tot voorkort een van de weinige gletsjers in Nieuw Zeeland die nog groeide maar inmiddels krimpt hij, helaas, snel.

Rondom deze gletsjer (en overigens ook de Fox gletsjer) vliegen, bij goed weer, vele helikopters af en aan om de toeristen de gletsjer van dichterbij te laten zien of om hen af te zetten om een gletsjerwandeling te maken.

10. Franz Josef Glacier

De omgeving van de Pancake Rocks is onze volgende stop. Deze sterk verweerde rotsen danken hun naam aan de rotsen die eruit zien als opgestapelde pannenkoeken. Het is hier redelijk druk omdat iedereen hier stopt maar als je 5 kilometer verderop een wandeling gaat maken door een kloof dan zie je ineens bijna niemand meer terwijl de omgeving nog steeds schitterend is.

Waar je ook bijna niemand ziet is het strand, met sea-stacks, dat in de buurt van de pannenkoekrotsen ligt. Tijdens laagtij vallen de rotsen hier helemaal droog waar oranje zeesterren op blijven plakken, een prachtig gezicht uiteraard!

11. Pancake Rocks12. Pororari Rivier13. Motukiekie Beach

De hierop volgende middag lijken we in een aflevering van Floortje naar het einde van de wereld te zitten als we naar Karamea rijden. We rijden door een verlaten gebied waar we bijna niemand tegenkomen en waar de weg gewoon stopt. Waarom we hier dan komen? Voor de Oparara vallei. Hier liggen een aantal natuurlijke rotsbogen die zeker het bezoeken waard waren.

14. Karamea 15. Oparara vallei

Op deze dag zijn we overigens al vroeg op om er ‘live’ getuige van te zijn dat mijn vader een koninklijke onderscheiding krijgt voor zijn maatschappelijke verdienste. Koninklijke Onderscheiding

De volgende ochtend rijden we naar Golden Bay, hemelsbreed zitten we maar 60 kilometer van onze camping van afgelopen nacht maar we hebben 400 kilometer om moeten rijden om er te komen. De omgeving hier is prachtig en we rijden hier de mooiste weg van Nieuw Zeeland. Deze 43 kilometer lange weg is mooi, ruig en eenzaam. Het heeft een schitterende natuur en om de 5 minuten (soms ook eerder) stoppen we dan ook weer voor iets moois. Uiteindelijk is het, met een aantal korte wandelingen erbij, een dagvullend programma. Wat hebben we genoten!

16. Prachtig uitzicht17. Paturau Beach 18 De mooiste weg van Nieuw Zeeland19. Zomaar onderweg20. Prachtig licht21. Green Hills Track22. Wharariki Beach23. Wharariki Strand24. Uitzicht Wharariki Beach

Waar we ook hebben genoten is het Abel Tasman N.P., één van de bekendere Nationale Parken van Nieuw Zeeland. Hier lopen we langs de prachtige kust met zijn geel/ oranje stranden, zijn blauwe zee en zijn groene begroeiing die ons helaas wel regelmatig mooie uitzichten ontneemt.

25. Abel Tasman NP26. Abel Tasman N.P.27. Strand Abel Tasman

De volgende dag worden de compleet verrast als we voor vertrek even langsgaan bij de visitor info van het park. Daar hangt een brief dat alle natuurcampings per direct gesloten zijn vanwege het coronavirus. Deze plekken zijn altijd schitterend en vanaf nu kunnen we daar helaas niet meer terecht.

Omdat wij toch al van plan waren te vertrekken rijden we naar onze volgende bestemming, de Marlborough Sounds en daar mogen we van genieten met schitterend weer. We genieten extra omdat we deze dag horen dat Nieuw Zeeland over 2 dagen compleet op slot gaat en dat we daardoor genoodzaakt zijn om onze reis af te breken. De coronacrisis leefde hier helemaal niet voor ons, het was een ver van m’n bed show. Tot de laatste week alles in een stroomversnelling kwam: Nieuw Zeeland sloot zijn grenzen maar er waren nog steeds weinig besmettingen en je merkte hier niets. Maar toen kwamen de onvermijdelijke maatregelen met als eindconclusie dat het land volledig op slot zou gaan en reizen niet meer toegestaan was. Iedereen moet voor minimaal één maand op dezelfde plek blijven en dus laat de situatie ons geen andere keus dan naar huis te gaan. Heel bizar dat we van een relatief veilig Nieuw Zeeland terug moeten naar één van de epicentra van de corona in Nederland. We hadden een vlucht geregeld voor a.s. dinsdag maar zoals het er nu naar uit ziet gaat die niet door.

28. French Pass29. Schitterend uitzicht30. Mooie baai31. Wat een uitzicht

1. Jos Wijdeven:
    27 maart 2020
    Wauw,schitterende foto’s en verhalen. En bizar dat de reis zo abrupt eindigd.
    Goede en veilige reis terug.
  2. Henk van Hal:
    27 maart 2020
    Mooie foto’s. Jammer dat zo plotseling moet stoppen. Welkom thuis.
  3. Bas:
    27 maart 2020
    Het is allemaal bizar, wat er in de wereld gebeurt. Het is niet leuk om op deze manier jullie reis af te breken. Verstandige keus om terug te komen Misschien is het in deze tijd maar goed dat je dicht bij familie bent. Ik hoop dat jullie de reis snel kunnen hervatten. Goede terug reis
  4. Marij:
    27 maart 2020
    Weer genoten van jullie verhaal en de mooie foto’s. Wat ontzettend zuur dat jullie avontuur hier eindigt. Veel sterkte met het wachten en regelen van jullie terugreis. Blijf gezond!
  5. Marion Vesters:
    27 maart 2020
    Wat een mooi reisverslag en prachtige foto's weer Antwan en Karin, ik heb ervan genoten een beetje mee te mogen reizen met jullie...

Ontzettend jammer dat er aan jullie reis een einde moet komen door wat er wereldwijd gaande is.
    Ik wens jullie een voorspoedige terugreis toe!
  6. Riky en Ad:
    27 maart 2020
    Wat een mooie en ongerepte natuur, dat lijkt al jarenlang zo te blijven. Maar als je dan leest dat de gltetsjer zich zo terug trekt en kleiner wordt dan heeft ook hier het klimaat zijn invloed.
    Schitterende foto's!!!
    De reis naar huis is nog onzeker,
    maar hopelijk lukt het binnenkort. Jammer dat het zo moet eindigen.
  7. Penny:
    27 maart 2020
    Ontzettend jammer dat jullie je reis vroegtijdig af moeten breken, zeker als je weer zo'n mooi reisverslag leest, maar gezien de situatie kon het niet anders. Hopelijk kunnen jullie snel naar NL en deze reis later een keer hervatten. Stay safe!

PS voor Karins vader: Ad, gefeliciteerd met het lintje, heel bijzonder!
  8. Margo Veldhuizen:
    27 maart 2020
    Wat ontzettend jammer dat jullie niet verder kunnen reizen. Prachtige foto's. Pas goed op jullie zelf!

Groet, Margo
  9. Esther & Ron:
    27 maart 2020
    Jammer dat jullie deze fantastische trip af moeten breken, we hebben genoten van de reisverslagen.
    Safe travel home.
  10. Sandra:
    Heel mooi weer!

En wat zuur dat jullie de reis hier af moeten breken.
    Nu het toch zo is, hopen we jullie dan maar snel weer te zien in NL.
  11. Wouter:
    27 maart 2020
    Wat een schitterend gebied en wat naar dat dit vreselijke virus zo'n negatieve invloed heeft op jullie reis.
    Sterkte daar!
  12. Joke van oosteren:
    27 maart 2020
    wat n mooie foto's en n heerlijk reisverhaal om te lezen. n goede terug reis naar huis groetjes joke
  13. W prinse:
    27 maart 2020
    JAMMER dat het zo moet eindigen het was een prachtig avontuur.
    Maar je weet maar nooit wanneer je dit weer kunt voortzetten.
  14. Diny van Heist:
    27 maart 2020
    Jammer ,maar heel begrijpelijk in deze tijd !
    goede reis naar huis.
  15. Denny van Wanrooij:
    27 maart 2020
    Wauw wat een prachtige foto's heeft Antwan weer gemaakt. Echt geweldig! 2020 zal in de boeken gaan als een heel bizar jaar. Ik hoop dat jullie een mogelijkheid vinden om terug naar huis te gaan maar het zal niet meevallen. Het luchtruim is helemaal op slot. Hopelijk kunnen jullie die vier weken toch nog op een fijne manier doorkomen. Goede reis en tot snel!
  16. Jan janssen:
    27 maart 2020
    Wel leuke foto's , maar de vooruitzichten zijn weer minder , ben benieuwd
  17. Fenneke:
    27 maart 2020
    Als je de prachtige, adembenemende foto's ziet, kun je je bijna niet voorstellen dat het coronavirus jullie nu ook heeft bereikt. Bijna niet te bevatten en zo ongelooflijk jammer...
  18. Angelina:
    27 maart 2020
    Wat een adembenemende prachtige foto's, als ik dat zie wil ik er direct heen! Wel heel naar dat jullie nu terug naar Nederland moeten. Sterkte met een vlucht terug vinden.
  19. Jany van Tol:
    27 maart 2020
    Het ziet er weer zo fantastisch uit die schitterende foto's. Wat hebben jullie ons laten genieten. zal ze zeker nog vaak gaan terugzien!! Het is een hele vervelende reden dat jullie terug moeten maar dit hebben jullie toch alvast weer. Hoop dat jullie een terugreis kunnen boeken, ze zijn er heel druk mee! Goede terugreis en tot ziens Antwan in betere tijden:-)
  20. Anita Loos:
    27 maart 2020
    wat is het prachtig daar. Moet erg vreemd zijn dat ook voor jullie deze schitterende reis zo plotseling wordt afgebroken. Idd is het daar een stuk beter dan hier. Veilige en goede terugreis
  21. Maries van Rooij:
    27 maart 2020
    Weer prachtige foto's🤩🏞🌏, succes met het regelen van de terugvlucht ook al lijkt het mij geen straf om daar vast te zitten
  22. Ans Klerks:
    27 maart 2020
    Schitterend land,jammer dat jullie vroegtijdig terug moeten keren,
    Hopelijk kunnen jullie gauw n terugreis boeken!
  23. Kristel Emans:
    28 maart 2020
    Wat een mooie foto’s! In deze tijd van crisis dacht ik.. zal eens kijken of jullie nog op reis zijn. Wat een bittere pil.. jullie hadden de reis wel anders voorgesteld. Goede terugreis!

Gr Kristel
  24. Erik spaan:
    28 maart 2020
    Prachtige foto’s weer en goed verhaal.
    Echt mooi om mee te lezen met de avonturen.

Gefeliciteerd met je vader 👍🏻

En heel veel sterkte daar met het weer thuiskomen.
  25. Sofie Sebregts:
    28 maart 2020
    Jeetje Antwan, wat kan jij (jullie) toch ontzettend mooie foto's maken. Ze zijn schitterend, prachtig en adembenemend mooi! Jammer dat jullie reis voor nu ophoudt. Succes met thuiskomen!
  26. Paul de Roos:
    28 maart 2020
    Wat er ook allemaal gebeurt, je foto's zijn in ieder geval prachtig! Wat heb jij je in een paar jaar tijd ontwikkeld op dit gebied!
  27. Liane de Witte:
    28 maart 2020
    Wat een mooie foto's weer en dan zo'n abrupt einde.
    Hopelijk is er snel zicht op een vliegtuig terug, veilige terugreis Antwan en Karin.
  28. Rida van de Melis:
    Jammer Karin en Antwan
    We zouden ongetwijfeld nog getrakteerd worden op heel veel prachtige plaatjes met zeer informatieve teksten!
    Inderdaad absurd de manier waarop jullie avontuur nu moet stoppen.
    Hopelijk lukt het om terug te reizen.
    Tot......? Blijf fit en gezond!
  29. Nel Koelewijn:
    29 maart 2020
    O, wat jammer nou. Voorlopig dus het einde van jullie prachtige avontuur. Hoop dat jullie snel een vliegtuig naar huis kunnen krijgen. Reizen onder Corona-omstandigheden raakt totaal in het slop.
    Sterkte en blijf gezond!
  30. Jasper Scholte Albers:
    Das balen!!
  31. Jacqueline Sprey:
    29 maart 2020
    Heel erg jammer dat jullie de reis voortijdig moeten afbreken. Wat een PRACHTIGE foto's stuurden jullie mee met jullie reisverslag. Ik heb er erg van genoten en bewaar de info over Nieuw Zeeland in de hoop dat ik er ik betere tijden ook eens heen kan. Ik hoop dat jullie een terugvlucht kunnen krijgen en weer gezond en veilig thuis komen. Heel veel goeds, take care en blijf gezond!!!
  32. Ad van Schaik:
    30 maart 2020
    Jammer dat het zo gegaan is , maar gezondheid boven alles.
    Pas goed op jezelf , en een veilige reis terug.
    Groetjes Gerry en Ad.
  33. Hanneke:
    30 maart 2020
    Wauw, wat een prachtige foto's weer! Maar wat ontzettend jammer dat jullie je reis moeten afbreken. Een hele goede terugreis gewenst, hopelijk snel meer duidelijkheid over jullie vlucht! Groetjes Joost, Hanneke, Fieke en Roos