De Filippijnen: het paradijs bestaat echt!

18 februari 2020 - Panglao, Filipijnen

Vanuit Myanmar ging onze reis verder naar de Filippijnen, een land dat de sprong en de aanpassingen naar het toerisme al gemaakt heeft.

We maken hier meteen kennis met “de andere toerist”: de toerist die komt voor een heerlijk zorgeloze en relaxte vakantie met veel zon, zee en strand. Het was voor ons even wennen om in het drukke hectische Coron te beginnen na de rust van Myanmar. Overal waar je loopt zie je toeristen, is geluid en wat een lelijke plaats is het. De volgende dag komen we er echter achter waarom er vele toeristen naar deze omgeving komen want als je met een boot de zee op gaat dan maak je kennis met een hele andere wereld, de wereld van natuurschoon. Grote oprijzende kalksteenrotsen, prachtige helder groen blauw water en dan heb je nog niet eens onder water gekeken want daar zijn de mooiste koralen en schitterend gekleurde vissen in allerlei formaten en kleuren. Wat een pracht en praal!

1. Kayagan Lake2. Twin Lagoon3. Nabij Coron4. Twin Lagoon met Karin

De volgende dagen maken we een 5 daagse boottocht waarbij we genieten van tropische (onbewoonde) eilandjes, de schitterende onderwaterwereld (ik zie zelfs een rog zwemmen!), het heerlijk gekleurde water en het relaxte leven. We stappen zelfs helemaal uit onze comfortzone door 2 dagen in een tent op het strand te slapen en wat genieten we hier van! Aan alle mooie dingen komt een einde en dus komen we uiteindelijk aan in Sibaltan waar we een  nachtje slapen voordat we verder gaan naar El Nido.

5. Arrow Beach6. Buldos Island7. Zandbank

El Nido is een van de meest drukke en toeristische plaatsen van de Filippijnen maar omdat we een hotel redelijk uit de drukte hebben vliegt de plaats ons niet zo aan als Coron. We zijn hier gekomen voor een combinatie van relaxen en dingen ondernemen en die combinatie bevalt ons prima. We maken een boottocht, bezoeken strandjes en gaan ’s avonds vaak naar het dorp waar een gezellige sfeer hangt.

In El Nido maakt men overigens ook heel verantwoorde keuzes. Zo kan je nergens plastic verkrijgen: de rietjes zijn van papier of bamboe en in de supermarkt krijg je in plaats van een plastic tas een papieren zak om je boodschappen. Verder mogen er op excursies geen plastic flessen mee, ligt er geen rommel op straat en wordt op verschillende punten het afval gescheiden. Een voorbeeld voor vele andere steden en landen in de wereld.

8. Shimuzu eiland 9. Big Lagoon10. Nacpan Beach11. Uitzicht op El Nido12. Lunchplek

Na het eiland Palawan reizen we door naar Bohol. De reden waarom de meeste mensen hier komen zijn de Chocolate Hills. Midden in een vrijwel vlakke omgeving staan deze heuvels die bedekt zijn met gras. Tijdens de droge tijd kleurt het gras bruin en lijken de heuvels op ‘chocolade heuvels’. Ook wij gaan deze heuvels natuurlijk bekijken en omdat we een scooter hebben tuffen we na het bezoek aan het uitzichtpunt ook nog door de omgeving waar je eveneens, maar op een andere manier, zicht hebt op de Chocolate Hills. Hier zien we geen enkele toerist en genieten we samen van de mooie landschappen.

Verder bezoeken we op Bohol een tarsierpark. Deze diertjes, een primatensoort en in het Nederlands ook wel spookdiertjes genoemd, kunnen tot 12 centimeter groot worden met een staart tussen de 20 en 25 centimeter lang. Het opvallendste kenmerk zijn echter zijn ogen die zo groot zijn omdat hij in het donker goed moet kunnen zien.

Ook zien we nog vuurvliegjes, bezoeken we enkele watervallen en een vlinderboerderij, maken we een mountainbike tocht, bezoeken we heel veel stranden en gaan we zwemmen met walvishaaien. Deze grote (gemiddeld 8 meter lang)  blauw/ grijs gekleurde haaien met witte stippen zijn relatief ongevaarlijk voor mensen. Als mensen al gewond raken door deze beesten dan is het omdat ze de walvishaai te dicht genaderd zijn en geraakt worden door zijn staart. Vanwege het troebele water is ons zicht echter niet geweldig en dus bekijken we deze dieren grotendeels vanuit de boot. En daar hadden we dan heel erg lang op gewacht. Om 6.15 uur kwamen we namelijk al aan en moesten we in de eerste wachtruimte plaatsnemen. Om 7.00 uur mochten we betalen en door naar de tweede wachtruimte. Om 7.30 uur was er niets, om 8.00 uur ook niet, om 9.00 uur nog steeds niet, net als om 9.30 uur. Om 9.55 uur gingen we dan ook naar de receptie om ons geld terug te halen. Toen we net op het punt stonden om op onze scooter te stappen en weg te rijden ontstond er consternatie en bleken de walvishaaien aanwezig te zijn. Wij dus snel terug, op de boot en het water in. De rest is bekend.

De laatste paar dagen brachten we door in Panglao. Ondanks het slechte weer hebben we een aantal watervallen bekeken en zijn we nog een keer wezen snorkelen. Hierbij zagen we o.a. zeeschildpadden die we nog niet eerder gezien hadden.

13. Chocolate Hills14. Tarsier15. Chocolate Hills16. Walvishaai17. Camugao waterval18. Rijstterras19. Tarsier20. Chocolate Hills21. Op de scooter22. Het is niet altijd goed weer

En dan zitten de 3 weken in de Filippijnen er alweer op en is het tijd om naar Nieuw-Zeeland te gaan. Dit was vooraf het land waar we ons het meest op verheugden, mede door onze manier van reizen met de camper. We zijn benieuwd of het onze verwachtingen waar gaat maken.

23. Groetjes uit

1. Lione en Rene Kolsteren:
    18 februari 2020
    Geweldig dat jullie zo veel mooie dingen doen en meemaken. Een heel informatief verhaal en aantrekkelijk om te lezen. We zouden haast na gaan denken over de Filipijnen! Zijn benieuwd naar NZ!
  2. Penny:
    18 februari 2020
    Inderdaad een paradijs, prachtig!
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland!
  3. Walter:
    Jaloersmakende foto's en verhalen weer... :P :P :P
  4. Jacqueline Sprey:
    18 februari 2020
    Met veel belangstelling lees ik jullie reisverhalen. Leuk om zoveel over de Filipijnen te lezen, wat doen en zien jullie veel. Prachtige foto’s erbij!
  5. Denny van Wanrooij:
    18 februari 2020
    Wauw wat een prachtige foto's weer en wat een geweldig avontuur. Op naar een nieuw avontuur in nieuw-Zeeland van zuid naar het Noorder eiland toch...? Lieven groeten!
  6. Antwan en Karin:
    18 februari 2020
    Inderdaad Denny, we gaan van zuid naar noord.
  7. W prinse:
    18 februari 2020
    Als ik dit zo lees een fantastische vakantie vooral myanmar lijkt mij echt fantastisch.
    Ben benieuwd of nieuw zeeland dit kan over treffen.
    Ik kijk uit naar jullie volgend verslag.
  8. Judith:
    18 februari 2020
    Wauw!!! Wat ongelofelijk gaaf weer en wat een prachtige foto's!!! Op naar het volgende land....geniet ervan!! X
  9. Jan janssen:
    18 februari 2020
    weer een mooi reisverhaal en uiteraard prachtige foto,s …...dus gewoon weer verder gnieten
  10. Gerry van Schaik:
    18 februari 2020
    Wat kun je toch veel mee maken samen deze prachtige reis.Nog heel veel plezier samen.Mooi verhaal en foto,s.😘
  11. Bea Van Tuijl:
    Wat mooi allemaal, jullie zien zo veel!! Geniet ervan! 😁👍🏻
  12. Inge Stigter:
    18 februari 2020
    Klinkt erg bekend allemaal. In november geweest, behalve Palawan dus moeten nog eens terug...
    Vonden het echt geweldig, wat er prachtland!
  13. Maries van Rooij:
    18 februari 2020
    Wat een mooie foto's van een prachtige reis ! Veel plezier in Nieuw Zeeland !
  14. Riky en Ad:
    19 februari 2020
    Het verslag geeft een mooie indruk van de Filipijnen en we hebben genoten van de foto's.
    Vandaag gehoord van iemand, die met een Filipijnse is getrouwd en dan gaat het nog meer leven.
    En nu dan op herhaling naar Nieuw-Zeeland waar wij samen met jullie mooie herinneringen hebben.
    Geniet van het vervolg van de reis.
  15. Tante Nel Swinkels:
    19 februari 2020
    Wat een mooi reisverslag en dan die prachtige natuurfoto's erbij,
    jullie zien daar echt veel, was zeker wel leuk met die scooter rondtuffen,
    je had ook onze solexen mogen lenen, hadden ze daar nog wat nostalgie gezien!!!!!
    nog een fijne reis verder naar Nieuw-Zeeland. Groetjes
  16. Paul de Roos:
    19 februari 2020
    Wederom een prachtige serie foto's!
  17. Rida van de Melis:
    Inderdaad paradijselijk mooi!
    Weer uitstekend vastgelegd voor de kijkers thuis.
    Veel plezier tijdens het volgende avontuur. Lekker in jullie eigen vervoermiddel met zijn tweeën genieten van wat er op je pad komt.
  18. Liane de Witte:
    19 februari 2020
    Mooi reisverslag weer en ontzettend mooie foto's! Goede reis naar en in Nieuw-Zeeland.
  19. Anita Loos:
    20 februari 2020
    Genieten daar, leuk om te lezen en prachtige foto’s. We gaan er zeker ook eens naar toe, mooi
  20. Diny van Heist:
    22 februari 2020
    Schitterende foto’s en verhalen, wij genieten er van !
  21. Ad van Schaik:
    23 februari 2020
    Leuk verhaal, mooie foto`s, veel plezier in Nieuw Zeeland en nog veilige reis verder.
  22. Marieke van Wetten:
    25 februari 2020
    Wat een avonturen! Had de updates van de reisverslagen gemist, dus net even een inhaalslag gedaan! Wat een mooie plaatjes en verhalen... prachtig! Geniet in NZ! Benieuwd...
  23. Maria:
    28 februari 2020
    Schitterende foto's weer.
    Geniet van het prachtige N.Z.
    Groetjes Maria