Myanmar: authentiek en veelzijdig

28 januari 2020 - Yangon, Myanmar

Vanuit Mandalay bracht een korte vlucht (25 minuten) ons naar Heho. Deze vlucht bracht ons in de Shan staat en het landschap veranderde compleet. Deze staat is bekend om zijn landbouw, iets wat we direct merkten bij aankomst want overal op het land is bedrijvigheid.

Langs de akkers reden we richting Pindaya dat bekend staat om zijn grot. In deze grot staan meer dan 8500 Boeddhabeelden. Tijdens de oorlog kwamen mensen hun Boeddhabeeld(en) in de grot plaatsen zodat deze niet zouden sneuvelen tijdens de gevechten. Na de oorlog hebben de mensen besloten hun beelden te laten staan en zelfs uit te breiden met nieuwe Boeddhabeelden. Inmiddels is de grot vol en mogen er geen beelden meer bij geplaatst worden. De Birmezen zouden dit wel graag doen omdat zij vinden dat ze met de schenking van een Boeddhabeeld hun goede wil tonen ten opzichte van Boeddha en dat kan hen alleen maar voorspoed brengen.

1. Pindaya2. Boeddhabeelden Pindaya3. Bayan bomen4. Gekleurde velden

Onze volgende bestemming was Kalaw waar we voor 4 dagen een trekking hebben gemaakt. We wandelden langs akkers, door dorpjes en door de glooiende heuvels met een lapjesdeken aan landbouwgrond onder ons. Op sommige akkers waren mensen aan het werk met het plukken van chilipepers, het rooien van de gember of het planten van de knoflook. Uiteindelijk bereikten we na ruim 80 kilometer gelopen te hebben Inle Lake, het bekendste meer van Myanmar. Verder staat Inle Lake bekend vanwege zijn op palen gebouwde dorpjes, de drijvende tuinen en de beenroeiers. Laatstgenoemde hebben een eigen manier van roeien. Ze gaan hiervoor op de boot staan en klemmen hun roeispaan vast met één arm en één been. Met het been maken ze vervolgens een achterwaartse beweging (zie filmpje).

5. Lapjesdeken6. Chili's sorteren7. Met de os8. Kiekeboe9. Bloemenmeisje10. In 't veldOp het land11. Rondom Kalaw

Bij het Inle Lake werden we opgepikt met een boot en voeren we door smalle kanalen waar aan weerszijde mensen aan het werk waren bij de drijvende tuinen. Deze worden gecreëerd door een laag aarde vast te binden met moerasplanten. Daardoor blijft de aarde drijven en kunnen ze verschillende gewassen verbouwen. Het is een feest om door deze drijvende tuinen te varen. Overal om ons heen is bedrijvigheid en varen lokale mensen. Dit is de rest van de dagen ook zo als we dingen aan het Inle Lake bezoeken. We genieten volop van de prachtige dingen die we te zien krijgen. Tot deze categorie behoren ook zeker de traditionele vissers, wat een fotogenieke plaatjes leveren zij op!

12. Doorkijkje13. Drijvende tuinen14. Hand in hand15. Ruines In Dein16. Traditionele vissers17. Meisjes bij het Tar Khaung Pagoda complex18. Op de boot19. Bij het ochtengloren20. In Dein21. Vissers Inle Lake22. Hallo23. Bij de pagodes

Onze laatste bestemming in Myanmar is de omgeving van Loikaw. Deze omgeving is bekend vanwege de verschillende stammen die hier wonen waaronder de Langnekken (Kayan), de Kayah en de Ka Yaw. Ook hier gaan de stammen, net als in Mindat, langzaamaan uitsterven omdat de tradities van deze bevolkingsgroepen niet meer door iedereen van de opvolgende generaties overgenomen worden.

Bij de Langnekken dragen de vrouwen bronzen ringen rondom hun nek om de lengte hiervan te verlengen. Over de reden hiervan gaan verschillende verhalen rond maar niemand weet precies hoe het zit. Ook weten ze niet wanneer deze traditie gestart is. Volgens onze gids krijgen meisjes hun eerste ringen al op jonge leeftijd maar in vergelijking met de oudere vrouwen kunnen deze wel afgedaan worden. Wel zo handig als ze willen gaan slapen, dat ligt toch een stuk comfortabeler dan met zo’n ringen om.

Bij alle stammen valt het ons op dat de vrouwen niet zomaar op de foto willen. Ze willen er namelijk wel op hun paasbest uitzien en gaan zich vooraf dan ook uitgebreid wassen en doen hun haar of hoofddoek ook weer even goed. Tot slot moeten ook alle sieraden netjes omgedaan worden en dan zijn ze er eindelijk klaar voor.

24. Langnek25. Bij de rivier27. Katoen plukken28. In de keuken30. Kayah29.Ka Yaw

Tot slot nog wat kenmerken van Myanmar:

• Overdag was het warm (25 graden of warmer) maar ’s nachts koelde het op sommige plaatsen behoorlijk af (7 graden)
  • Heel veel mensen kauwen op pakketjes met betelnoten en tabak en ze krijgen hier lelijke rode tanden van.
  • Regelmatig moest er een plaatselijke gids met ons mee om te kunnen communiceren met de bevolking die allemaal hun eigen dialect spreken en geen officieel Birmees verstaan.
  • Overal ligt zwerfafval.
  • De mensen zijn arm en daardoor heel erg gemeenschapsgericht. Er heerst een groot gevoel van saamhorigheid.
  • Net als overal in Azië is er om je heen altijd geluid.
  • Bijna al het werk wordt met de hand gedaan, er zijn eigenlijk geen machines.
  • Sinds een paar jaar wordt het land langzaamaan voorzien van stroom, inmiddels heeft ongeveer 50% van het land stroom.
  • Stromend water hebben de meeste mensen nog niet.
  • De inwoners van Myanmar spreken nauwelijks Engels. Als ze wel Engels spreken dan hebben ze dat schriftelijk geleerd, niet door het te spreken.
  • Ze werken overal aan de weg. Het zou handiger zijn als ze eerst het ene stuk af zouden maken voordat ze aan een ander gedeelte beginnen. Ook hier doen ze alles met de hand, behalve het egaliseren. Zo staan mensen o.a. grote blokken steen in kleine stukjes te bikken om dit vervolgens met de hand netjes op het nieuw te vormen wegdek neer te leggen waarna er vervolgens, handmatig, met grote vaten pek overheen gegoten wordt.
  • De Aziaten zijn altijd vriendelijk maar de Birmezen spannen de kroon. Je bent altijd welkom bij hen thuis waar ze thee of wijn serveren met plaatselijke hapjes.

Onze conclusie:

Myanmar is voor ons het meest authentieke en mooie land van Azië en zeker een bezoek waard! We denken wel dat het land in de komende jaren veel gaat veranderen waardoor het minder authentiek zal worden.

1. Simon Donkers:
    28 januari 2020
    Ziet echt weer super mooi uit. Geniet van jullie verdere reis!!!
  2. Joke van oosteren:
    28 januari 2020
    wat n prachtige foto's en een geweldig mooi reis verslag heerlijk om te lezen.n mooie reis verder .gr van ons
  3. Walter:
    28 januari 2020
    Super foto's weer!!! :) Gewoon even nieuwsgierig: Als jullie foto's maken van de lokale bevolking daar. Sturen jullie die mensen later dan ook een foto op, of....?
  4. Wouter:
    28 januari 2020
    Super! Leuk om te lezen en verschrikkelijk mooie foto's weer!
  5. Margo Veldhuizen:
    28 januari 2020
    Leuk om te lezen, ik ben weer even terug!! Wij zijn er 3 keer geweest en verlangen vaak terug. Heel veel plezier verder. Groet, Margo
  6. Penny:
    28 januari 2020
    Heerlijk, op afstand meegenieten! Benieuwd naar de volgende bestemmingen
  7. Jan janssen:
    Prachtig 👌👌
  8. Nel Koelewijn:
    28 januari 2020
    Prachtige fotoos van de beenvissers!
  9. Jany van Tol:
    28 januari 2020
    Wat een heerlijk mee genieten!! Heb nu de drie afleveringen van jullie verslagen zitten lezen om dat wij in december en begin januari in Oostenrijk zaten met ons gezin. Nu in alle rust alles gelezen en wat een prachtige foto's. Echt geweldig. Ga lekker door met jullie mooie reis, genieten wij mee!!
  10. Ans Klerks:
    28 januari 2020
    Wat n mooi verslag van n geweldige reis en schitterende foto,s,
    nog n fijne reis samen!
    Groetjes Ans
  11. Wouter:
    Nieuwe coupe Antwan?
  12. Jirka:
    28 januari 2020
    In het echt kan het nooit zo mooi zijn ;)
    Succes met de verdere reis. Ben nu al benieuwd naar de rest.
    Wij missen je echt niet, Antwan............................................................................................................................
    .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................heus wel.
  13. Sandra:
    28 januari 2020
    We worden enthousiast door jullie verhalen en foto's, weer een land erbij op de bucketlist!
  14. Maries van Rooij:
    Wat een prachtige foto's weer ! Fijn dat jullie ons mee laten genieten. 🤩
  15. Yvonne:
    29 januari 2020
    Wat zien jullie toch prachtige plekken op deze wonderlijke aardkloot. Geniet ervan.

Yvonne Nesvadba
  16. Riky en Ad:
    29 januari 2020
    Fijn dat jullie zo genoten hebben en wij van jullie verhaal en mooie foto’s! 😘
  17. Judith vd Kam:
    29 januari 2020
    Wat is het we er genieten om de foto's te bekijken! Leuk dat jullie er zelf, ook Antwan, ook een keer opstaan. Fijne reis verder!
  18. Tante Nel Swinkels:
    29 januari 2020
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag, de mooie foto's en de mooie natuur erbij.
  19. Anita Loos:
    30 januari 2020
    Heerlijke reis, leuk dat we mee kunnen kijken met prachtige foto’s. Wat erg van al dat zwerfafval
  20. Ad van Schaik:
    31 januari 2020
    Mooie foto’s , mooi land met vooral arme mensen.
    Goede reis verder , wel China mijden , want daar is het gevaarlijk.
    Veel plezier nog en een veilige reis verder.
    Groetjes uit Berghem.
  21. Jan van Gastel:
    1 februari 2020
    Prachtige foto's.
    Geniet van deze mooie reis.
  22. Maria:
    4 februari 2020
    Wat een schitterende foto's weer !!!! Een professionele fotograaf.
  23. Fenneke:
    5 februari 2020
    Wat een mooi verhaal. Zo beeldend. Bijna alsof ik er zelf bij ben. En de foto's zijn prachtig. Vooral die van de vissers, adembenemend mooi..
  24. Lione en Rene Kolsteren:
    7 februari 2020
    Lezenswaardig verhaal, veel herkenbaars en prachtige foto's. Met jullie conclusie zijn wij het helemaal eens.