Marokko deel 1
12 december 2025 - Agadir, Marokko
Marokko, een land waar we ook al vaker geweest zijn, is onze volgende bestemming. Ditmaal beperken we ons niet tot de stad Fez (die slaan we nu over) maar maken we een rondreis.
Tetouan is onze eerste bestemming in Marokko waar we slapen in de prachtige duizend en één nacht Riad. We dwalen door smalle straatjes in de medina, langs kleine winkeltjes en we zien verschillende mooie poorten. Het voelt hier nog heel authentiek. Helaas hebben we wel ontzettend slecht weer. Het regent hard en dat geeft de stad toch een andere sfeer.
Chefchaouen is compleet anders qua kleur dan Tetouan, maar minstens net zo mooi. Of eigenlijk nog wel mooier. In deze blauwe stad zijn in elk straatje of steegje wel 100 fotogenieke plekken te vinden. Daardoor is het tegenwoordig wel erg toeristisch, al valt dat in dit seizoen heel erg mee. We bezoeken de toeristische plekken, maar dwalen ook door onbekende straten om buiten de gebaande paden iets nieuws te ontdekken. In de avond verdwalen we zelfs in de medina omdat de herkenningspunten in de wirwar van straatjes ontbreken.
Over de reden dat Chefchaouen blauw is zijn verschillende verhalen. Het meest aannemelijke is dat deze kleur, die in 1930 geïntroduceerd werd, een belangrijke kleur is in het Jodendom. Deze Joden kwamen in 1494 naar Chefchaouen nadat ze uit Granada gevlucht waren. Ze kwamen hier naast de berberbevolking te wonen. Verder blijven de huizen koeler door de blauwe kleur, wat geen overbodige luxe is in de zomerse hitte.
Meknes is de kleinste Koningsstad van Marokko en één die relatief vaak overgeslagen wordt. We bezoeken er stadspoorten, een museum, een mausoleum, het grote centrale plein en natuurlijk de markt. Als de toeristen verdwenen zijn komen de Marokkanen uit hun huizen om hun inkopen te doen in de souk. Wat een heerlijke bedrijvigheid is er ’s avonds!
Midelt is onze volgende stop. Dit is alleen voor een tussenstop naar de woestijn, maar op weg naar deze plaats worden we verrast door…. sneeuw! Twee dagen voordat wij door het gebied rijden is de eerste sneeuw van het seizoen gevallen en daardoor heeft alles een wit(te) laag(je). Op sommige stukken ligt zelfs wel 15 centimeter. Dit maakt het landschap heel erg mooi. We kijken onderweg ook uit op de ….. valley en brengen een kort bezoek aan Rissani.
Bij een hotel in de buurt van de woestijn worden we opgehaald om naar ons kamp in de woestijn te worden gebracht. Daar maken we kennis met sandboarden (ontzettend leuk) en wandelen we door de woestijn. Ook maken we een ritje op een kameel en bekijken we de zonsondergang. Dit soort landschappen gaan ons nooit vervelen!
Rondom de Todra kloof maken we tijdens een wandeling kennis met het lokale leven van de Marokkanen. De wandeling loopt langs akkers waar de plaatselijke bevolking aan het werk is om de olijven uit de boom te halen, waar de was gedaan wordt in de rivier of waar men de bepakte ezels aanspoort om toch eens door te lopen. Uiteindelijk lopen we een Marokkaans gezin tegen het lijf dat uit zit te rusten tussen het werk door. We groeten hen vriendelijk en we raken met ze "aan de praat". We kunnen elkaar niet echt verstaan maar met een mix van Spaans, Engels en Frans begrijpen we elkaar toch goed. Zij zijn net aan hun maaltijd begonnen en we moeten meteen mee eten en krijgen brood, soep, koekjes, fruit en thee aangeboden. Echt zo ontzettend lekker, zo ontzettend lief en erg gezellig! Dit zijn van die fantastische ontmoetingen.
Vanuit de Todra kloof rijden we via prachtige landschappen de Dades vallei in. Daar stoppen we om de haverklap omdat het zo ontzettend mooi is. In de Dades vallei maken we een wandeling door een kloof waarbij we behoorlijk over rotsen moeten klauteren of er juist onderdoor moeten kruipen. Helaas zijn op een gegeven moment de obstakels niet meer te nemen en moeten we via dezelfde weg terug door de kloof.
We bezoeken ook de Rose valley. Deze vallei, waar je geen toerist ziet, ligt slechts op een paar kilometer van de Dades vallei waar vele toeristen komen. We krijgen prachtige en kleurrijke landschappen te zien in deze vallei.
We bezoeken ook verschillende kasba’s waarvan er verschillende goed bewaard zijn gebleven. Een kasba is een versterkt fort of de citadel van een stad. Ze hebben hoge muren en zijn vaak gebouwd van modder en stro en werden meestal bewoond door de heersende familie of het dorpshoofd.





































































Liefs,
Mariola
Wat een prachtige foto's weer Karin en Antwan, ik kan me voorstellen dat het écht elke dag genieten is! Het is jullie van harte gegund!
Vooral de woestijn is voor mij wel de topper.
Een pluim voor de fotograaf