Kleurrijke dorpen, smalle wegen en vriendelijke mensen en dan stopt het abrupt…

29 april 2024 - Killarney, Ierland

Na 2 dagen reizen en 2 overtochten met de boot komen we aan in Ierland waar onze eerste bestemming de Wicklow Mountains is. De Wicklow Mountains is een bergketen in het zuidoosten van Ierland en het grootste nationale park van het land. Het mooiste gebied hier is de Glendalough Valley en daar zien we meteen al prachtige dingen. Fantastische uitzichten op meren waarbij de blauwe kleur zeer intens is. We krijgen ook al meteen onze eerste kennismaking met het Ierse weer: harde wind, zon, regen, zon en regen tegelijk en dus een regenboog: we krijgen het allemaal.

Ook bezoeken we hier een oud kloostercomplex uit de 6de eeuw, de PS I love you brug en het Guinness meer. Dit meer heeft deze naam vanwege het landgoed waar het meer aan grenst en dat van de familie Guiness is. Ook heeft de kleur wel iets weg van de kleur van het donkere Ierse bier.

1. Wicklow Mountains2. Wicklow Mountains3. Wicklow Mountains4. Zonsondergang Wicklow Mountains

Hierna is het de beurt aan Dublin. Ondanks dat ik nog niet zo’n zin heb in de drukte van een stad genieten we met volle teugen. Wat een ontzettend leuke stad is Dublin! Dublin is gemoedelijk en er hangt een hele fijne en ontspannen sfeer. We bezoeken natuurlijk alle bekende plekken zoals de Saint Patricks kathedraal, de Christ church, Dublin Castle, de kroegenbuurt (Temple bar district waar het bier en de whisky rijkelijk vloeien), het Trinity College en het St. Stephans park. Verder zien we de oudste kroeg van Dublin, een architectonische brug, de typische Ierse deuren, een beeldengroep die de grote uittocht naar Amerika moet uitbeelden, het beeld van Molly Malone (een Ierse legende, al weet niemand precies wie ze was en of ze echt bestaan heeft), een bekende voetgangersbrug, de Love Lane en leuke en mooie muurschilderingen en streetart. Dublin was zijn bezoek dubbel en dwars waard.

5. Dublin6. Dublin7. Dublin8. Dublin9. Dublin

De dagen hierna zien we veel verschillende dingen: Jerpoint Abbey, een oud klooster uit de 12de eeuw, Rock of Cashel (hier staat boven op een berg een kasteel en ook hier is een abbey te vinden), het plaatsje Cobh en Kinsale. Vooral Kinsale is favoriet bij ons: leuke straatjes, veel kleur en veel Ieren die het weekend inluiden op het terras bij de pub of het restaurant wat een gezellige levendigheid brengt.

10. Jerpoint Abbey11. Rock of Cashel12. Cobh13. Kinsale

Ook spenderen we tijd in de natuur. We maken verschillende wandelingen waarbij de ene wandeling nog mooier is dan de andere. Prachtige uitzichtpunten, rollende heuvels, steile kliffen, mooie baaien, de blauwe zee, het komt allemaal voorbij. Soms staan er nog oude ruïnes of kastelen in het landschap en overal waar we komen heerst rust. Alleen de tsjilpende vogels, de blatende schapen en het ruisen van de zee. Kan een mens gelukkiger zijn?

14. Knockomagh Hill15. Knockomagh Hill16. Baltimore Beacon17. Three Castle Head18. Barley Cove19. Vuurtoren Sheepshead

Na een uitstapje en overnachting bij een prachtig gelegen kerkje rijden we één van de toeristische routes van Ierland: de Ring of Beara en wat we daar zien is oh zo mooi. Het ene na het andere uitzicht ontvouwt zich voor ons. De Ring of Beara heeft ook nog een aantal fijne bijkomstigheden naast de uitzichten: de weg is eens niet godsgruwelijk smal, er staan picknickbanken en ze hebben (kleine) parkeerhavens. Wij zijn wel benieuwd hoe het hier in de zomer gaat. Nu is het namelijk rustig, maar in de zomer komen hier vele toeristen. Hoe die elkaar steeds moeten passeren op de ontzettend smalle wegen is voor ons een raadsel. Op de Ring of Beara maken we vele stops, waaronder in het leuke leuke dorpje Eyeries, bij een stone circle en we rijden de Healy Pas waar we geweldige uitzichten krijgen op de omgeving.

20. Gougana Barra21. Ring of Beara22. Ring of Beara23. Ardgroom Stone Circle24. Healy Pass25. Healy Pass

Vanuit de Ring of Beara, draaien we de volgende Ring op, ditmaal de Ring of Kerry. Ook hier krijgen we weer mooie uitzichten, stoppen we regelmatig bij uitzichtpunten, zien we bloeiende blue bells en daslook, een kasteel en lopen we langs mooie meren.

26. Ladies View27. Gap of Dunloe27a Gap of Dunloe28. Daslook29. Ross Castle30. Ring of Kerry

Wat wij echter nog mooier vinden dan de toeristische Ring of Kerry is een uitstapje naar Valentina Island. Dit schiereiland is voor ons echt typisch Iers: overal zie je schapen (met hun lammetjes die soms pas echt nét geboren zijn), groene landschappen met hun typische stenen muurtjes erin en ruige kusten vol hoge kliffen. Wat is het hier mooi! We maken wandelingen, zien fantastische uitzichten, kijken uit over de wijde omgeving en zien de meest spectaculaire kliffen tot nu toe. Oh, wat is het hier prachtig en wat zijn we bevoorrecht dat we zoveel mooie dingen mogen zien!

31. Valentina Island32. Valentina Island33. Kliffen van Kerry

Uiteindelijk komt onze reis letterlijk en figuurlijk tot stilstand. De laatste dagen branden er regelmatig verschillende lampjes op het dashboard en na een laatste flinke stotter, stopt onze camper er helemaal mee. Waarschijnlijk is er niets technisch mee aan de hand, maar is het een elektronisch probleem, maar daar hebben we nu niets aan. We pakken de hoognodige spullen en gaan naar een hotel terwijl ze de auto optakelen en wegbrengen naar de garage. Wordt vervolgd…

34. Camperpech

1. Esther & Ron:
    29 april 2024
    Oh jeetje, is de camper inmiddels gemaakt?
  2. Floor:
    29 april 2024
    Prachtige belevenissen en nu dus panne…wat jammer! Ik hoop dat het probleem aan de camper snel verholpen wordt en vooral dat jullie blijven genieten van al het moois en fijns.
  3. Nel Koelewijn:
    29 april 2024
    Ierland is prachtig......jammer dat het zo vaak regent. Hopelijk weer alles OK met de camper.
  4. Penny:
    29 april 2024
    Wat een mooie afwisselende tussen de prachtige natuur en de kleurrijke plaatsen, zo te lezen en te zien zowel letterlijk als figuurlijk :-D. Hopelijk valt het mee met de camper en kunnen jullie je trip snel weer vervolgen.
  5. Liane de:
    29 april 2024
    Mooie belevenissen en prachtige foto's, hopelijk kunnen jullie snel weer verder met de camper.
  6. Ruben en Annemieke:
    29 april 2024
    Ontzettend balen van de camper! Hopelijk kunnen jullie snel weer op pad, want we willen natuurlijk meer lezen en zien van jullie reis!
  7. Angela Verstraten:
    29 april 2024
    Wat een prachtige verhalen en geweldig mooie foto's.
    Ik wil ook naar Ierland!;)
    Hopelijk kunnen jullie de reis snel vervolgen.
  8. Margreet:
    29 april 2024
    Wat zijn het weer prachtige plaatjes! Hopelijk valt het mee met de camper en kunnen jullie weer snel op pad.
  9. Femke van kilsdonk:
    30 april 2024
    gewoon wauw weer, wat mooie fotos met verslag erbij....ziet er allemaal weer prachtig uit...
    hopelijk kan jullie weer zo snel mogelijk verder gaan met de camper...succes en genieten maar, gr femke
  10. Maria:
    30 april 2024
    Oh dat is niet leuk dat zoiets gebeurt tijdens zo'n prachtige tocht. Hopelijk is het probleem snel opgelost.

Ik heb genoten van schitterende foto's . Groetjes Maria
  11. Mariola:
    30 april 2024
    Prachtig. Wat mooi en geweldige foto's. Geniet ze daar!
  12. Marion Vesters:
    30 april 2024
    Wat fijn toch weer om te lezen wat deze vakantie jullie allemaal aan moois komt brengen. Wat heerlijk weer om het reisverslag te lezen en de prachtige foto´s erbij te bekijken. Echt van genoten!

Succes gewenst met de camper, hopelijk veroorzaakt deze geen al te lang oponthoud. Ga voor jullie duimen!!
  13. Jenny Zondervan:
    1 mei 2024
    Het was weer een feestje om jullie verslag te lezen en de foto's te bewonderen, balen van de camper!
  14. Jacqueline Sprey:
    2 mei 2024
    Ik vind het erg leuk om jullie reisverslag te lezen en de prachtige foto's te zien, Heel leuk om zo mee te kunnen reizen in voor mij onbekend gebied. Jammer van de pech met camper, hoop dat dit snel opgelost wordt. Geniet van jullie mooie reis en veel plezier verder!
  15. Tante Nel Swinkels:
    3 mei 2024
    Prachtige foto's met mooie gekleurde huizen en weer een interessant reisverslag. Nu kunnen jullie even uitrusten totdat de camper weer is gemaakt
    Groetjes van tante Nel
  16. Marij ke:
    4 mei 2024
    Weer een mooi verslag met schitterende foto's. Dank voor het meereizen.

Jouw reactie