Portugal: de hervatting van onze reis

21 juni 2020 - Lissabon, Portugal

Na maanden van (bijna) niets doen komt er eind mei eindelijk het bericht dat er weer wat landen open zullen gaan in Europa. Hierbij wordt ook Portugal genoemd en dat is een land dat al langere tijd op ons verlanglijstje staat. Een bezoek hieraan werd echter steeds weer uitgesteld omdat we steeds weer andere plannen maakten maar nu moet het er maar echt eens van komen: wij gaan naar Portugal! Dat is tevens de hervatting van onze wereldreis en ook al waren de plannen heel anders, we zijn blij dat we weer op pad kunnen.

Daarom stappen we op 5 juni het vliegtuig in en vliegen we in korte tijd (ook een voordeel van dichter bij huis blijven) naar Lissabon. Het zal je misschien verbazen maar het gehele vliegtuig zat vol, al was het wel met overwegend Portugezen.

Als we onze huurauto opgehaald hebben rijden we eerst naar Óbidos, een schitterend plaatsje met een afwisseling van leuke pleintjes, schattige huisjes en knusse straatjes. Normaal gesproken is het hier zeer toeristisch, maar nu is het zo goed als uitgestorven. Wij vinden deze rust heerlijk maar de plaatselijke middenstand heeft het heel erg zwaar.

1. Obidos2. Plein Obidos4. Straatbeeld3. Straatje Obidos

Aan het einde van de dag bereiken we onze bestemming voor de komende dagen: het natuurpark Serra da Estrela. Serra da Estrela is de grootste bergketen van het land waar we heerlijke wandelingen en mooie rondritten hebben gemaakt en waar we genoten hebben van het prachtige landschap met zijn wilde bloemen die volop in bloei staan in deze tijd van het jaar. Eén van de wandelingen brengt ons naar een meer waar een groot rond gat in ligt waar het overtollige water uit het meer in stroomt. De wanden van dit gat zijn in de loop der jaren begroeid met verschillende planten en dat maakt het extra mooi. Vanwege het heuvelachtige landschap zijn er vele landbouwterrassen aangelegd waar regelmatig mensen aan het werk zijn.

5. Wandelen in Sierra da Estrela6. Sierra da Estrela7. Alles in bloei8. Covao dos Conchos10.Gletsjerdal van de Zezere 11. Loriga12. Uitzichtpunt Loriga

Vanuit onze volgende accommodatie, Quita dos Moinhos in Vila Nune, maken we verschillende uitstapjes in de omgeving. Zo bezoeken we o.a. de Douro vallei. Hier groeien de druiven die gebruikt worden voor het maken van port. Overal waar je kijkt zie je heuvels met terrasvormige akkers die vol gebouwd zijn met wijnranken. Op verschillende plaatsen stroomt hier de Douro rivier tussendoor of liggen en Quintas (wijnboerderijen) waar de wijn of port geproefd kan worden. Een prachtig gebied dat niet voor niets op de Unesco werelderfgoedlijst vermeld staat.

13. Douro vallei16. Wijnranken14. Douro rivier15. Terrassen Douro vallei17. Terrasbouw Douro

Ook stappen we op de fiets en rijden we een oud treintraject wat omgebouwd is tot een fietspad, wat voor Portugal best bijzonder is. Dit fietspad is aangelegd op de plek waar voorheen het spoor liep. Toen Portugal toegetreden was tot de EU moest de spoorlijn uiteraard aan de richtlijnen/ veiligheidseisen voldoen die voor alle EU landen gelden. In Portugal zouden de aanpassingen zoveel geld kosten dat men ervoor gekozen heeft hier geen geld in te investeren maar de spoorlijn om te bouwen tot een fietspad. Tijdens onze fietstocht komen we langs de oude stationnetjes die nog steeds langs de route staan.

18. Fietsen in Portugal19. Omgeving Vila Nune

Braga is één van de steden die we bezoeken en wordt ook wel ‘het Portugese Rome’ genoemd vanwege het grote aantal kerken en kloosters. We zien heel veel oude gebouwen en kunnen een bezoek aan de Bom Jesus zeker niet overslaan. Hierbij belopen we de barokke ‘Trap van de Vijf Zintuigen’ waar we erg van genieten. Niet zozeer van de traptreden, die uitgehakt zijn in grijs graniet, maar wel van het mooie uitzicht op de trappen en de Bom Jesus. We zien maar weinig Portugezen die de trap belopen. Zij kiezen voor de makkelijkere manier van de kerk bezoeken: met de kabelbaan of gewoon met de auto naar boven rijden en daar, zo goed als voor de kerk, uitstappen en de kerk bezoeken.

20.Trap van de vijf zintuigen 21. Bom Jesus22. Braga23. Kerk van Sint Marcos24. Raio paleis25. Arcada plein

Porto is ook zeker een bezoek waard en daarom gaan we daar ook heen. Porto is de tweede stad van Portugal, de hoofdstad van het noorden en is bekend vanwege de naar de stad genoemde port. Het is ook een oude stad vol cultuur en geschiedenis. Ondanks dat het een grotere stad is ademt het nog de sfeer van een dorp en dat is waar wij van houden bij steden, die gemoedelijkheid. We wandelen het hele centrum door en zien mooie gebouwen, de (oude) porthuizen en de vele gebouwen die verfraaid zijn met de typische, veelal blauw witte, azulejo (typsisch Portugese tegeltjes). Regelmatig komt er ook een trammetje voorbij dat met zijn passagiers op weg is. Dat past hier ook helemaal in het straatbeeld.

26. Porto27. Straatbeeld28. Azulejo29. Station30. Streetart31. Plein32. Toren33. Op het terras

We maken toertochtjes in de omgeving waarbij we in kleine dorpjes komen waar de tijd stil lijkt te staan. Waar de kasseien straatjes vol liggen met paardenpoep en stro, waar je overal de geur van haardvuur ruikt, waar je traditionele graanschuurtjes vindt en waar één van de dorpsvrouwen de was staat te doen bij de dorpspomp. We vinden ook afgelegen Romeinse bruggen, verstopte watervalletjes en oude watermolens. Een boer is aan het werk op een van zijn landbouwterrassen en de herder komt langs met zijn kudde geiten. Hoe nostalgisch wil je het hebben.

34. Romeinse brug35. Oude graanschuur36. Watermolen37. Traditioneel dorp

Een bezoek aan Guimarães kunnen we ook zeker niet overslaan aangezien Portugal op deze plek ontstaan is. Van dat feit is nu nog nauwelijks iets te merken als je door deze leuke plaats dwaalt maar het centrum van deze stad is zeker een bezoek waard.

38. Kerk Guimaraes39. Guimaraes40. Plein Guimaraes

Wat we ook zeker het bezoeken waard vinden is Peneda-Gerês, het enige Nationale Park van Portugal. De weinige wegen die door het park lopen zijn werkelijk schitterend maar de beste manier om Peneda-Gerês te verkennen is te voet. Dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan. We wandelen van het ene mooie punt naar het andere, zien schitterende natuur en vele watervallen. Poco Azul, ook een waterval, moet het hoogtepunt van het park worden. We hebben plaatjes gezien van een prachtige blauwe poel met daarachter een waterval. Wij komen echter uit bij een kabbelend beekje dat van blauw water nog nooit gehoord heeft en waar een paar stroomversnellingen voor de ‘watervallen’ zorgen. Het plaatje van de foto krijgen we echter maar niet gevonden wat we een fikse tegenvaller vinden aangezien de wandeling ook nog eens enorm saai was. We hebben ‘m allebei hangen en beginnen dus aan de terugweg. Opeens worden we verrast, we zien Poco Azul! We blijken de poel compleet voorbij gelopen te zijn en ontdekken hem pas vanaf de andere kant en dan blijkt het plaatje inderdaad betoverend te zijn!

Peneda-Gerês is de eerste plaats in Portugal waar we iets van toeristische activiteiten ontdekken. Een gids is met zijn klanten op pad voor een wandeling, we zien een groep abseilers en even verderop kan je paarden huren voor een rondrit door het park. Overigens zijn het alleen nog maar Portugese toeristen die hier gebruik van maken, buitenlandse toeristen zijn er nog steeds weinig te vinden.

41. Pincaes waterval42. Celo Cavalo waterval45. Tahiti waterval43. Poco Azul

Ons fijne verblijf bij de Quinta zit er dan weer op en dus gaan we richting onze eindbestemming van deze reis, de huidige hoofdstad van Portugal, Lissabon. Lissabon is de stad van de 7 heuvels omdat hij op dat aantal heuvels gebouwd is. Het is een levendige stad waar je heerlijk kunt dwalen door de kronkelende straatjes en waar het wasgoed buiten hangt te wapperen.

Eén van onze mooiste dagen hebben we in de omgeving van Sintra, een stad in de buurt van Lissabon. Ons eerste bezoek daar is aan Palácio Nacional de Pena en wat een schitterend paleis is dat! Bij dit gekleurde droompaleis weet je gewoon niet waar je kijken moet en overal waar je kijkt ontdek je weer iets nieuws. Hier is het in deze coronatijd extreem rustig. Normaal gesproken bezoeken 5000 mensen per dag dit paleis (en dat zijn alleen de bezoekers die ook naar binnen gaan voor een rondleiding, de mensen die alleen de buitenkant bewonderen tellen daarbij niet mee) maar nu zijn dat er slechts 50 per dag.

Na ons bezoek rijden we door naar het centrum van Sintra waar we vooral zijn voor een bezoek aan de Quinta da Regaleira, een landgoed waarop een rijke zakenman aan het einde van de 17de eeuw een schitterende tuin liet aanleggen. De bouwstijlen voor de tuinen zijn even divers al fascinerend te noemen. Overal in de tuin vind je beelden, terrassen en prieeltjes. Het bekendste punt in deze tuin is Poço Iniciático, een inwijdingsput, die met zijn 9 niveaus en 27 meter naar beneden loopt.

De paleizen van Monserrate en Palácio Nacional de Queluz worden ook bezocht voordat we weer terugkeren naar Lissabon en daar een bezoek brengen aan de wijk Bélem. Hier hangt een andere sfeer dan in het centrum van Lissabon. De Portugezen hebben inmiddels weekend gekregen en daarom trekken ze massaal naar de parken waar ze gezellig samen komen met vrienden of familie of waar ze sportief aan het weekend beginnen door te hardlopen of te fietsen.

46.Palacio Nacional de Pena47. Palacio Nacional de Pena48. Paleis van Pena49. Quinta de Regaleira50. Poco Iniciatico51. Monserrate52. Palacio Nacional de Queluz

In Lissabon bezoeken we verschillende wijken waarbij de wijk Alfama onze favoriet is. Deze wijk is een wirwar van middeleeuwse en kronkelende straatjes en overal vind je trappetjes die continue op en af gaan. Hier vind je ouderen die op een pleintje bij elkaar zitten te keuvelen op een bankje en veel cafeetjes waar een drankje gedronken wordt. Af en toe hoor je uit de open ramen een verhitte discussie. Geen idee of dit ook echt een verhitte discussie is maar het klinkt in het Portugees allemaal zo temperamentvol en luid. Wat ik ook zo prachtig vind in Lissabon is de straatkunst. Op veel plekken zijn prachtige kunstwerken te zien in verschillende stijlen. Wat een creatief talent is er in Lissabon! En dan zijn er ook nog die leuke trammetjes die helemaal passen in deze stad en die een foto nét dat extra’s kunnen geven.

Wij hebben genoten van het veelzijdige Portugal met zijn vriendelijke bevolking, zijn mooie natuur maar ook zeker zijn prachtige cultuur. Mocht je op dit moment nog een leuke, bijna coronavrije, optie voor de zomervakantie zoeken: denk eens aan Portugal!

53. Tram Lissabon54. Kerk Lissabon55. Karin in Lissabon56. Lissabon57. Alfama58. Toren van Belem59. Brug met Cristobeeld

1. Angelina:
    Prachtig Portugal 😍
  2. Bea Van Tuijl:
    21 juni 2020
    Mooi verhaal, wederom prachtige foto’s!!
  3. Denny van Wanrooij:
    21 juni 2020
    Heerlijk Karin, ik ben wel in Porto geweest maar toen was het er mega-druk. Eigenlijk zien jullie nu pas echt hoe mooi Portugal is. Geniet er nog van. Lieve groet, Denny
  4. Walter:
    21 juni 2020
    Goeie foto's weer! Zijn jullie ook in een van de vele porthuizen geweest?
  5. Antwan en Karin:
    21 juni 2020
    Nee, we houden niet van port.
  6. Liane de Witte:
    21 juni 2020
    Mooie reis weer en prachtig beschreven met mooie foto’s👍
  7. Jan janssen:
    21 juni 2020
    mooi reisverhaal en uiteraard weer hele mooie foto,s
  8. Marij:
    21 juni 2020
    Genoten van jullie reisverslag over Portugal. Het deed me terugdenken aan onze reis, inmiddels 20 jaar geleden, door dit prachtige land. En welk land volgt nu?
  9. Antwan en Karin:
    21 juni 2020
    Nu gaan we naar Saksische Schweiz in Oost Duitsland, dan via Tjechië naar Oostenrijk. En dan kijken we weer verder wat mogelijk is. Idee is om met de auto naar Griekenland te rijden maar dat is afhankelijk of we door alle landen op de route kunnen.
  10. Walter:
    22 juni 2020
    Karin: "Nee, we houden niet van port"

Echt een gemis in je opvoeding! :P :P :P
  11. W prinse:
    22 juni 2020
    Niks mis mee zo'n vakantie, misschien dat wij met de kamper ook wel een keer die kant op gaan ,dan kunnen wij jullie e om advies vragen.
    Wim en cissy
  12. Marion Vesters:
    22 juni 2020
    Wat een prachtig reisverslag weer en wat een schitterende foto's!
    Ik kan me voorstellen dat het volop genieten is Karin en Antwan.
    Een mooiet voortzetting in Oost Duitsland gewenst!
  13. Nel Koelewijn:
    22 juni 2020
    Ja, Portugal is prachtig! Was daar voor het eerst in 78, vlak na de anjerrevolutie. Straatarm.... Twee jaar geleden weer eens naar Lissabon. Wat een verschil. Jullie moeten wel dubbel genoten hebben omdat het zo rustig was. Mis Coimbra in jullie beschrijving. Veel plezier op julle verdere Europese avonturen.
  14. Wouter:
    22 juni 2020
    Genieten weer dit. Voelt bijna alsof je er zelf bent. Veel plezier nog!
  15. Lione en Rene Kolsteren:
    22 juni 2020
    Mooi dat het reizen voor jullie weer is begonnen. Goed verhaal over Portugal, onze belangstelling is in ieder geval gewekt!
  16. Bas:
    Prachtig hoor.
  17. Femke van kilsdonk:
    22 juni 2020
    top die kunnen jullie ook weer afvinken....
    Wat bijzonder om een uitgestorven toeristische plaats te bezoeken....
    prachtige foto's ook weer...
    Nog een heerlijke tijd toegewenst.

gr femke
  18. Maria:
    23 juni 2020
    Wat een avontuur weer !!!!!!
    Ja Europa is ook héél mooi .
    Genieten dus 😎
  19. Esther & Ron:
    23 juni 2020
    Veel plezier, we kijken uit naar de volgende reisverslagen en foto's!
  20. Jenny Zondervan:
    23 juni 2020
    Fijn dat jullie weer op pad zijn, prachtige foto's van een (voor mij) verrassend mooi Portugal.
  21. Antwan en Karin:
    23 juni 2020
    ik moet zeggen dat ik Portugal ook verrassend mooi vond.
  22. Anita Loos:
    26 juni 2020
    Fijn dat er in Europa ook zoveel te zien is, mooi verslag, heel kleurrijk . Heelijk en uniek om dit zo zonder te veel toeristen te ervaren.
  23. Mark Stevens:
    28 juni 2020
    Erg leuk reisverslag, ik heb me nooit in Portugal verdiept maar erg mooi wat jullie allemaal hebben gezien. Natuurlijk weer met fantastische foto's.
  24. Tante Nel Swinkels:
    29 juni 2020
    Een mooi en interessant reisverslag, wij zijn 1 week naar de Loonse en Drunense duinen geweest, ook heel mooi en prachtig weer gehad, veel gefietst en genoten.
    Jullie nog een mooie tour door Europa.
    Groetjes van ome Jan en tante Nel