De kop is eraf, de start is gemaakt, de reis is begonnen!

2 januari 2020 - Franschhoek, Zuid-Afrika

De eerste 2 weken werden door ons besteed in Zuid-Afrika, in de omgeving van Kaapstad.

Ondanks dat wij ooit (inmiddels 18 jaar geleden) al eens in deze omgeving waren geweest genoten we wederom van al het moois dat dit land ons te bieden had.

De eerste dagen waren voor de omgeving van Kaapstad waarbij we een bezoek brachten aan onder andere de Bo Kaap, het Alfred en Victoria Waterfront, Robben eiland en waar wij genoten van de prachtige uitzichten op de beroemde Tafelberg. Ook werden Kaap de Goede Hoop, de pinguïns op Boulders Beach en een township bezocht. Het was voor ons alweer enige tijd geleden dat we zo’n wijk bezochten en daarom maakte het wel weer indruk hoe blij en opgewekt de mensen in deze wijken zijn ondanks de armoede waarin zij leven.

Bo kaap 1 Bo KaapSignal HillPinguins

Township Kaap de Goede hoop 2Strand Muizenberg

Na Kaapstad ging de reis verder naar de Hoop, een natuurreservaat met een leuke populatie ongevaarlijk wild zoals zebra’s, struisvogels, bontebokken, elanden, pelikanen, flamingo’s en diverse soorten vogels. Een leuke opwarmer voor de wildparken die later op de reis volgden.

ZebraBontebokGirls on the beach

Via de beroemde tuinroute, zo genoemd vanwege het groene gebied van Zuid Afrika, kwamen we aan in Plettenberg waar we een schitterend vogelpark bezochten en waar we lange wandelingen maakten langs de kust waar de kleur van de zee heerlijk afstak bij de kleur van het strand en de omliggende rotsen.

Robberg 1Rode ibisKroonparelhoen

In dit gedeelte van Zuid Afrika zijn maar weinig wildparken te vinden maar de wildparken die wij bezochten, Addo Elephant Park en een naastgelegen privé wildreservaat, lieten ons mooie dieren zien zoals olifanten, zebra’s, buffels, nijlpaarden, een krokodil, verschillende antilopensoorten, leeuwen, neushoorns en wrattenzwijnen. Het binnenkomen van Addo Elephant Park kostte overigens enige moeite door de Afrikaanse aanpak bij het registratiekantoor. Eerst moest het benodigde papierwerk ingevuld worden en daarna moest je aansluiten in een lange rij wachtenden. De medewerkster van het park heeft echter alle tijd en loopt regelmatig even weg om vervolgens op haar dooie akkertje weer terug te keren waarna ze vergeten is wat ze aan het doen is en ze weer van vooraf aan begint. Ach, als je hier niet tegen kan dan moet je niet op reis gaan naar Afrika.

OlifantOssenpikkerImpala

Het verhaal van de dag kwam echter pas bij het bezoek aan de leeuwen. Terwijl we stilstaan om een prachtig mannetje te bekijken roept ons neefje Sten dat hij moet plassen en echt niet kan wachten. Ja, jongen, dat gaat echt niet op dit moment zeggen wij maar hij moet echt en dus rijdt de gids kort weg bij de leeuw om hem achter een naastgelegen bosje te laten plassen. Terwijl we achter het bosje staan horen we de leeuw brullen en als we 2 minuten later terug rijden naar de leeuw blijkt hij te zijn opgestaan, een stukje gelopen te hebben en is hij vervolgens languit in het gras gaan liggen. Helaas, dit moment hebben we gemist… een verhaal dat Sten nog lang aan zal moeten horen.

LeeuwLeeuwinNeushoorns

Op oudjaarsdag ging de wekker al vroeg voor een stokstaartjes safari. Deze grappige diertjes komen ’s ochtends uit hun hol gekropen en staan daar even op te warmen voordat ze op pad gaan die dag. Dit is het enige moment dat je ze kunt zien, want overdag zijn ze moeilijk te spotten. Aan het einde van de ochtend brengen we nog een bezoek aan de Cango grotten. In de middag is het tijd om te relaxen en te zwemmen. Voor ons dit jaar geen oliebollen of vuurwerk, geen mist en geen kou maar een heerlijke 30 graden om het jaar mee af te sluiten. Niet verkeerd al zeggen we het zelf.

Stokstaartjes

De laatste dagen van de reis brengen we door in het wijngebied van Zuid Afrika. Het is hier een stuk drukker met toerisme maar ondanks die drukte genieten we van de prachtige omgeving. De dorpjes die we hier bezoeken zijn in de Oud Hollandse stijl en wat zijn ze mooi! We genieten dan ook nog volop.

WijndistrictStellenbosch (2)Stellenbosch

De eerste 2 weken stonden ook vooral in het teken van gezelligheid, samenzijn en genieten met elkaar aangezien we samen met de familie van Karin op reis waren. Dat betekende uiteindelijk ook een onvermijdelijk afscheid waarna wij nu samen verdergaan richting Myanmar.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Katjana:
    2 januari 2020
    Wow! Wat een leuk begin en prachtige foto's!
  2. Maries van Rooij:
    2 januari 2020
    Mooie foto's Antwan, veel plezier op jullie verdere wereldreis. Benieuwd naar de volgende foto reeks.
  3. Angelina:
    2 januari 2020
    Prachtig allemaal! Veel plezier in Myanmar een mooi avontuur gewenst!!
  4. Marij:
    2 januari 2020
    Leuk om te lezen. We volgen jullie graag op jullie reis.
  5. Lione en Rene Kolsteren:
    2 januari 2020
    Het is er nog net zo mooi als toen wij er waren. Veel herkenbaars. Wat een prachtige foto's weer en leuk dat jullie met zijn allen zo hebben genoten. Geniet van Myanmar, het is echt een heel bijzonder land!
  6. Walter:
    2 januari 2020
    Goede foto's weer. Top!!!
  7. Rene:
    Veel plezier
  8. Esther & Ron:
    2 januari 2020
    Mooie foto's heb je gemaakt in zuid Afrika. Ben benieuwd wat Myanmar jullie gaat brengen, veel reisplezier!
  9. Penny:
    2 januari 2020
    Prachtige start... dat belooft wat! De allerbeste wensen en een magisch 2020 voor jullie, en dat moet met zo'n begin zeker lukken!
  10. Liane de Witte:
    2 januari 2020
    Mooi verhaal om te lezen en prachtige foto’s Antwan en Karin. Zie uit naar het vervolg vanuit Myanmar👍
  11. Wouter:
    2 januari 2020
    Leuk om te lezen! De beste wensen voor jullie en geniet ervan.
  12. Joke van oosteren:
    2 januari 2020
    wat n prachtige foto's. geniet er samen veel plezier verder gr.joke en Frans uit berghem
  13. Menno:
    2 januari 2020
    De beste wensen en dit ziet er allemaal erg goed uit Antwan. Veel plezier met het vervolg.
  14. Fenneke:
    2 januari 2020
    Wow! Wat een fantastisch begin! Nu al nieuwsgierig naar de rest. Heel veel plezier!
  15. Sanne Bonnes:
    2 januari 2020
    Prachtige foto's! De beste wensen voor 2020 en geniet van jullie reis! Liefs Sanne
  16. Ad van Schaik:
    3 januari 2020
    Prachtige foto’s, goede reis verder , we volgen jullie graag .
    Ook nog de beste wensen voor 2020 en de groeten uit Berghem 👍
  17. Henk:
    3 januari 2020
    Zoals we gewend zijn prachtige foto’s, dat beloofd wat voor het vervolg. Succes en plezier samen.
  18. Sharida Wittenberg:
    3 januari 2020
    Wauw echt super mooie foto's! En heel mooi begin van jullie reis!
  19. Dorlin:
    3 januari 2020
    Wat ziet het er allemaal weer fantastisch mooi uit. Goede reis verder en geniet ervan!
  20. Tante Nel Swinkels:
    3 januari 2020
    Antwan en Karin, nog de beste wensen voor 2020. Mooie foto's die je hebt gemaakt, wij wensen jullie nog veel reisplezier en tot de volgende mail.
  21. W prinse:
    3 januari 2020
    Mooie foto's, prachtige omgeving en bezienswaardigheden, we volgen jullie graag.
    De beste wensen voor 2020 geniet van elk moment.
    Groet van Wim en Cissy
  22. Maria:
    4 januari 2020
    Hele mooie foto's Antwan . En een mooie start zo met de hele familie.
    Op naar het volgende avontuur.
    Goede reis verder en geniet ervan .
    🙋‍♀️
  23. Alieke:
    4 januari 2020
    Wat een prachtige foto's! Mooi daar zeg. Een super 2020 gewenst!
  24. Riky en Ad:
    4 januari 2020
    Wat leuk om deze twee bijzondere weken als samenvatting terug te zien. Het was geweldig en wij hebben er allemaal samen van genoten. 🐘🦒🦏
    Goede reis verder! 😘
  25. Jan janssen:
    5 januari 2020
    uiteraard weer prachtige foto,s geniet er van en maak er een goed nieuwjaar van
  26. Monique De Ridder:
    6 januari 2020
    Wat ontzettend gaaf, heel veel plezier👍En de allerbeste wensen😄
  27. Frans:
    7 januari 2020
    Karin en Antwan geniet van jullie reis. Het eerste gedeelte ziet er al mooi uit. En ook van de mooie verhalen. Veel plezier
  28. Corrie de Winter:
    9 januari 2020
    Wat ziet dat er prachtig uit. Nog veel plezier daar!
  29. Erwin & Sandra:
    12 januari 2020
    Super leuk om te lezen en prachtig mooie foto’s. We kijken uit naar jullie volgende verhaal.
    Veel plezier!!